Musiikki luo yhteyden tuonpuoleiseen

Kansallisoopperassa on huhtikuussa 2017 koettu mystisiä hetkiä, kun Kaija Saariahon oopperassa Only the Sound Remains tämä maailma ja toisilmainen ovat kohdanneet. Kamariooppera koostuu kahdesta tarinasta, jotka perustuvat runoilija Ezra Poundin (1885–1972) englanninnoksiin japanilaisista Nô-näytelmistä.

Kantaesitys nähtiin Amsterdamissa 15.3.2016, ja YouTubessa julkaistusta (hollanninkielisestä) trailerista saa hieman käsitystä oopperan tunnelmasta.

Nô on minimalistista teatteria, jossa askel voi merkitä juoksemista ja hihan heilautus suurta intohimoa. Oopperassa ohjaus oli astetta eloisampaa, mutta henkilöiden (niukkaa) liikkumista merkittävämpää olikin valojen ja varjojen luoma salaperäinen tunnelma. Saapuiko Tsunemasan henki todella, kun pappi kutsui häntä toimittaessaan iltarukoushetkensä musiikilla, vainajan luutulla? Välillä kontratenorin laulu kuului vain varjoista, mutta pappi kuitenkin näki Tsunemasan, koki jopa fyysisen yhteyden ja seksuaalisen himon, kunnes henki poistui pimeyteen.

Väliajan jälkeen näyttämöllä vieraili olento, joka oli unohtanut höyhenviittansa puun oksalle. Tontut, keijut, maahiset ja haltiat voivat joskus näyttäytyä ihmisille vahingossa, ja ilmeisesti myös heiltä unohtunut vaate voi näkyä ihmissilmälle, koska kalastaja poimii viitan oksalta. Tämän keijun tai enkelolennon voima on sidoksissa viittaan, eikä hän voi tanssia kalastajalle palkkioksi ennen kuin saa höyhenensä takaisin. Kalastaja epäilee, että saatuaan pukunsa keiju vain häpyisi maksamatta, mutta tämän vastaus saa ihmisen häpeämään epäilyään: petos kuuluu vain kuolevaisten maailmaan.

Orkesteri on pieni, kuoro koostuu neljästä laulajasta ja näyttämöllä nähdään vain kaksi laulajaa ja yksi tanssija. Elektroniikka tuo musiikkiin lisää mystistä tunnelmaa, kun hetkittäin laulu ja kanteleen helinä täyttävät koko tilan. Saariaho kertoo Kansallisoopperan verkkosivulla Only the Sound Remains -oopperan synnystä ja musiikin elektronisista elementeistä.

Myös säveltäjä itse vaikutti tyytyväiseltä katsoessaan esitystä ja noustessaan näyttämölle loppukiitoksiin.

Oopperoiden kuuluu minusta itkettää: suuret tunteet ja vaikuttava musiikki pakahduttavine esityksineen koskettavat sielua ja herättävät hetkeksi jonkin jo unohtuneen tunnemuiston. Samoista syistä myös Only the Sound Remains kuristi kurkkua. Se oli täydellinen kulttuurielämys.


Missä kävin
Suomen kansallisooppera, Only the Sound Remains, 22.4.2017. Säveltäjä Kaija Saariaho, ohjaus Peter Sellars. Lauluroolit bassobaritoni Davone Tines ja kontratenori Anthony Roth Costanzo, tanssija ja koreografi Nora Kimball-Mentzos. Alankomaiden oopperan, Pariisin oopperan, Canadian Opera Companyn, Madridin Teatro Realin ja Suomen kansallisoopperan yhteistuotanto.
Viimeiset esitykset Suomessa ovat 27.4. ja 29.4.2017.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s